Жанаөзендегі қанды оқиға жылдығының қарсаңында 1986 жылы Желтоқсан көтерілісіне қатысқан үшін сотталып, 3 жыл түрмеде отырып шыққан “Нағыз Желтоқсан” қоғамдық қорының төрағасы Құрманғазы Рахметов Жанаөзен мен Желтоқсанды салыстырып отыр.
Автор: Жанна БИСАРОВА
- Құрманғазы-аға, қалай ойлайсыз, өткен жылы Жаңаөзенде орын алған қанды оқиғаны 1986 жылғы Желтоқсан көтерілісімен салыстыруға бола ма? Бұл екі оқиғаның қандай ұқсастығы және айырмашылығы бар?
- Халқымыздың басына түскен Жанаозен қанды оқиғасы және осыдан 26 жыл бұрын Алматыдағы Желтоқсан көтерілісі салыстыруға келеді деп ойлаймын. Біріншіден, екі жағдайда да халық болып, ұлт болып өзінің қордаланып қалған мәселелерін алып шыққан халыққа қарсы күш қолданды. Халықтың мәселелерін шешудің орнына билік қанды жорық жасады деп айтуға болады. 1986-шы жылы желтоқсанда оқ атылмаса да жақсылап тұрып жанышталып, қаншама азаматтарымыз сотталып, ату жазасына кесіліп, өмірден озғандар да бар. Ал енді Жаңаөзенді алатын болсақ, бұл тәуелсіздік алған жиырма жылдағы мемлекетіміздің, халқымыздың ең бір қайғылы, ең бір қасіретті күні болып отыр. Тарихта солай қалатынына менің күмәнім жоқ. Жанаөзен оқиғасынан кейін де әділсіз соттар өтіп, кінәсіз жазаланып жатыр ғой адамдар. Желтоқсан оқиғасында да солай болған, алайда уақыт өте, олар ақталып шыққаны белгілі. Сондықтан, мен Жанаөзенге қатысты сотталғандар бір күні ақталатынына сенемін.
- Ал, қандай айырмашылықтарын қадап айтар едіңіз?
- Жаңаөзен қаласында қырғын болғаны барлық жұртшылыққа аян, бүкіл дүниежүзіне. Бейбіт, қолында қаруы жоқ өзінің ойын жеткізем деп тұрған халыққа қарсы қару қолданды. 1986 жылы халыққа оқ атылған жоқ. Ол кезде алаңға шыққан жастар күрделі саяси мәселелерді көтерген еді. Жаңаөзенде жұмысшы мен жұмыс беруші арасындағы келіспеушілік ең ақырында текетіреске ұласып, арты қырғынға айналды. 1986 жылы Кеңес Үкіметі билеп тұрған кезі, біз басқа қоғамдық формацияда өмір сүрдік, орыстарға тәуелді болдық деген сылтау айтылды. Ал енді тәуелсіздік алған шақта Жаңаөзенде халықты қырып тастауды қалай түсінуге болады? Өзіміздің қазақтар емес пе билік басында тұрған, елбасымызбен бірге осыған барып отырған. Бұл біздің биліктің өте бір қатігез, өте бір жаман түрде көрсетті бүкіл әлемге. Бұл биліктің жауапкершілігі жоқ екендігін көрсетті. Ең таңғаларлығы, билік басындағылар бәрін дұрыс жасадық деп отырған секілді.
- Сонда, Жанаөзен оқиғасынан билік сабақ алған жоқ деп ойлайсыз ба?
- Сабақ алмақ түгілі, билік Жаңаөзен оқиғасын басқа жаққа қарай бұрып жібергені көпшілікке аян болып отыр ғой. Бұлар болған оқиғаны басқа жаққа бұруға әрекет жасады. Шет мемлекеттерден келген тыс бейтарап күштердің қатысуымен жасалды деген тұжырым жасап отыр ғой. Ал шын мәнінде ол жерде бөтен ешкім болған жоқ: жергілікті халық, мұнайшылар. Жанаөзенде жәбірленіп қалған, азап көрген азаматтардың өзін бірінші соттаса, екінші қатарда соған қатысқан полиция қызметкерлерін, әкімдерді соттады. Ең соңы барып саяси ойынға айналып Владимир Козлов мырзаның сотымен аяқталды. Шынын айтқанда, Жаңаөзен көтерілісі біздің қоғамда соңғы 20 жылда жиналып қалған бір ғана мәселенің бетін ашты. Ал біздің қоғамда мұндай мәселе деген бастан асып жатыр. Соларға дер кезінде назар аударылып, дұрыс шешімін табуға болар еді ғой? Тәуелсіздік алдық деп мақтанып жатамыз, жиырма жылдың ішінде қаншама жетістіктерге қол жеткіздік деп те айтамыз, бірақ сол жетістіктерімізді жалғыз Жаңаөзен оқиғасы жоққа шығарады деп айтуға болады.
- Араға жыл салмай жатып, Жаңаөзен атауын өзгерту туралы ұсыныстар айтыла бастады. Сіз бұған қалай қарайсыз?
- Шындығына келгенде, Қазақстанда Жаңаөзеннен басқа да атауы өзгертілуі тиіс қалалар жетерлік. Мысалы Қызылжар, Кереку т.б. Жаңаөзен — жанымыздың жарасы, ұлттың қасіреті. Бекет атаның қасиетті әруағымен сол жан жарасын бір күнде ешкім жаза алмайды, одан келер пайда жоқ. Бұл бастаманы “жоғары жақтан” жеткен тапсырма деп есептеймін. Оның үстіне, аталған бастаманы халықтың аз бөлігі ғана құптауда, ал көпшілігі қарсы. Жаңаөзен тарихымызда Жаңаөзен болып қалуы тиіс. Ал билік, қанды оқиғаны ұмыттыру үшін, сырт көзден жасырып-жабу үшін осындай әрекетке барып отыр. Жұмыскерлердің ашу-ызасын оятқан әлеуметтік наразылықтар тек Жаңаөзенде ғана бас көтерген жоқ қой. Мысалы одан кейін де Жезқазғанда жұмысшылар наразылық шерулерін өткізді. Оның себебі неде? Әлеуметтік наразылықтардың алдын алу үшін не істеу керек? Билік осының бәрін жете зерттеп, ақ-қарасын анықтаудың орнына неге жауырды жаба тоқыды?
- 16 желтоқсан — Желтоқсан көтерілісі мен Жаңаөзен оқиғасы болған күн. Осыған орай, сіздердің тараптарыңыздан қандай да бір шара ұйымдастырыла ма?
- Жаңаөзен мен Желтоқсанның айырмашылығының жоқтығын көре отырып, біз, желтоқсаншылар тысқары қала алмадық. Өйткені, Жаңаөзен болсын Желтоқсан болсын, бәрі де біздің жадымызда, біздің жүрегімізде. Ұйымдастырылатын шараға келсек, ол алдағы күннің еншісіндегі мәселе. Бір күнді белгілеп, республика бойынша жан-жақты атап өтудің жолдарын қарастырамыз. Біз жыл сайын Алматы, Астана қалаларында, барлық облыс орталықтарында 17 желтоқсанды атап өтеміз. Бірақ, қазір 16 желтоқсан бұған дейінгі датадан ерекшеленеді. Себебі, Желтоқсан көтерілісіне Жаңаөзен оқиғасы қосылды. Енді 16 желтоқсанды атап өтерде “Мынау — Желтоқсан оқиғасына қатысты, мынау Жаңаөзен оқиғасына тиесілі” деп бөле-жару саяси қателік деп білем. Қазақ деген халық — біреу-ақ. Осы екі қайғылы оқиғада зардап шеккен де — бір ұлт, яғни, қазақ. Демек, екі оқиғаны бірге қарастыру қажет, бұл екі қасыретті бөліп қарауға болмайды. Жаңаөзен оқиғасын ескермеу — тарихымызға жасалған қиянат деп есептеймін.
- Алайда, желтоқсаншылар арасында мүлдем басқа пікір ұстанатындар жоқ емес секілді…
- Темір тордың ар жағында отырып келген “желтоқсандықтардың” бастамасымен, 1989 жылы “Желтоқсан” қоғамдық бірлестігі құрылды. Бұл ұйым қоғамдағы тіл, жер сияқты басқа да маңызды мәселелерді көтерумен айналысқан. Өкінішке қарай, 2000 жылдан кейін билік “Ақ жол” партиясын екіге бөлгені сияқты “Желтоқсан” қоғамдық бірлестігін де жетіге бөлді. Билік іштен ірітуге бағытталған арандатушылық әрекеттерге тікелей араласпаса да, “Желтоқсан” атын жамылғандардың қолымен от көсеп отыр. Оны халық біледі. Бүгінгі таңда әртүрлі “Желтоқсан” ұйымдарын басқарып отырған азаматтар бірігуге қарсы емес. “Бір жеңнен қол, бір жағадан бас шығару” мәселесін көтергелі де көп болды. Мен өз басым бірнеше жылдан бергі “Жігіттер, Желтоқсан көтерілісі бір болғандықтан, оған қатысты ұйым да біреу болуы керек” деген ұстанымымнан айныған емеспін. Алайда бірігу туралы көтерілген мәселелер қарама-қайшылыққа ұрынатын сәттер бар.
- Қарама-қайшылықтарға себеп болған не? Әлде мақсат-мүдделері әртүрлі ме?
- Негізі мақсат пен мүдде — бір. Бірақ оны орындауға келгенде ұстанымдары әртүрлі. Мысалы, Қазақстан президенті тәуелсіздікке дейін, яғни, 1991 жылдың 12 қаңтарында “1986 жылдың 17—18 желтоқсанында көтеріліске қатысқандарды ақтау туралы” Заңға қол қойды. Кейін 1993 жылы жаппай саяси қуғын-сүргін құрбандарын ақтау туралы” заң қабылданып, 1996 жылы Желтоқсан көтерілісіне қатысқандарға қатысты баптар енгізілді. Желтоқсан көтерілісінің түп-тамырына үңілер болсақ, мен көтерілісті ұлтқа азаттық алып беруді аңсаған, ұлт үшін күресте бастарын бәйгеге тіккен Алаш зиялыларының айнасы деп санаймын. Бізді Алаш қозғалысы мүшелерінің қатарына қосқанына бір жағынан қуанамыз, бір жағынан қынжыламыз. Себебі, тәуелсіздік алғалы 21 жылға жақындады. Егемен елдің іргетасы қаланған 1991 жылдан бері Желтоқсан көтерілісі туралы заң жоқ, Желтоқсан оқиғасының мәртебесі әлі күнге анықталмай отыр. Тағы бір жайт, Желтоқсан көтерілісі жайлы әңгіме қозғалғанда абақтыда отырып келген 100 аса азаматтың ғана төңірегінде әңгіме қозғалып, тек солардың шеңберімен шектеледі. Бірақ 1989 жылы үш күннің ішінде алаңға 30 мыңға жуық адам жиналған еді ғой! Оны ешкім жоққа шығара алмайды. Ал қазір мыңдаған жастың Тәуелсіздіктің туын желбіретуге құлшынған, бастарын қатерге тіккен алаңға қараңыз, ауқымы тарылып, жердің астынан көңіл көтеретін ойын-сауық орындарын ашып қойды.
- Сіздіңше, Жаңаөзен оқиғасы орын алған бір жылдың ішінде не өзгерді? Қайғылы жайтқа, қанды оқиғаның алдын алу үшін не істеу керек еді?
- Мен үшін Жаңаөзен оқиғасы — биліктің қазаққа жасаған қиянаты. Тәуелсіздіктің 20-жылдығы қарсаңында халқына қарсы биліктің оқ атуы — қиянаттың қиянаты. Мен Жаңаөзен оқиғасына қатысты шындық әлі ашылған жоқ деген пікірдемін. Тіпті осыдан 25 жыл бұрын болған Желтоқсан оқиғасына қатысты шындықтың өзі әлі ашылмай жатыр. Жаңаөзендегі қайғылы оқиғадан кейін бір жыл өтті. Түйгенім, әлеуметтік наразылықты аяусыз басып-жаншуы, қарапайым халықты оққа байлауы биліктің қазақ ұлтына жасап отырған қысастығы. Жаңаөзендағы қанды қырғынына жауапты — билік. Президенттен бастап. Жаңаөзен оқиғасынан кейін қарақотырланып жазылып үлгермеген жан жарасын жазатын да, жанары жастан құрғамаған халыққа жұбату айтатын да — Президент пен билік. Бір-ақ нәрсені айтқым келеді осы тұста: арасы алшақтап кеткен билік пен халықты бір-біріне жақындатуға күш салған жөн. Жаңаөзен оқиғасы — исі қазақтың сүйегіне түскен таңба, айықпас дерт. Ол дерттен арылу үшін билік, қарапайым азаматтар, яғни, қоғам түгел жұмылуы тиіс. Біз тәуелсіздігіміздің іргесін нығайтумен шұғылдануымыз керек. Біздің болашағымыз Жаңаөзенге қатысты шараларды қалай өткіземіз, соған да байланысты екенін түсінуіміз керек. Егер бұл акцияларға 500 адам жиналса, онда біздің болашағымыз бұлыңғыр деуге болады.
От редакции. Накануне годовщины жанаозенской трагедии председатель общественного фонда ““Нагыз Желтоксан” Курмангазы Рахметов, осужденный за участие в декабрьских событиях 1986-го года и оправданный после 3 лет тюрьмы, проводит параллели между Жанаозеном и Желтоксаном. По его мнению, эти две трагедии имеют много общего: невинно осужденные, хулиганы и мародеры, полицейские, тупо выполнявшие приказ и общество разделившееся надвое. Желтоксановец уверен, осужденных в связи с Жанаозеном, как и участников событий 86-го года, обязательно оправдают, а мы не имеем права разделять эти две трагедии. Русскоязычную версию интервью читайте в свежем номере газеты “Азат” на сайте http://www.respublika-kaz.biz/.
Read this article:
“Бұл екі қасіретті бөліп қарауға болмайды”